CMMS

سامانه جامع مدیریت نگهداری تعمیرات – نت کارستان 

پیشگیری از خرابی­ها، شناسایی و اصلاح به موقع آن­ها، در صنایع مختلف، از اهمیت قابل توجه­ای برخوردار است. مدیریت نگهداری و تعمیرات شامل مجموعه­ای از فعالیت­های فنی، اجرائی، اداری و مدیریتی است که در طول چرخه عمر تجهیزات با هدف نگهداری تجهیز در وضعیت عملکردی مورد انتظار یا برگرداندن تجهیز خراب شده به حالت مطلوب می­باشد. نقش و جایگاه فرآیند مدیریت نگهداری و تعمیرات در یک سازمان ایجاب می­نماید که در جهت افزایش اثربخشی اجرای این مدیریت، همواره چارچوبی جهت برنامه ریزی، کنترل، پشتیبانی و بهبود مستمر مد نظر قرار داشته باشد.

سیستم مکانیزه مدیریت نگهداری تعمیرات (Computerized Maintenance Management System(CMMS) یک راهکار نرم افزاری است که از آن جهت ورود، تأیید، برنامه ریزی، بایگانی و به اشتراک­گذاری کلیه اطلاعات مربوط به فعالیت­های نگهداری و تعمیرات و هزینه­های مربوط به آن استفاده می­شود. این راه­کار نرم افزاری همواره به عنوان ابزاری جهت مدیریت بهبود فعالیت­های نگهداری و تعمیرات بر روی تجهیزات و تأسیسات در یک کارخانه صنعتی مورد استفاده قرار می­گیرد.

این سامانه طبق استانداردهای ISO 14224 : 2016، IEC 60300 : 2014 و الزامات استاندارد ISO 55000, 55001 : 2018 طراحی و پیاده سازی شده است.

  • تسهیل انجام فرآیندهای نت مطابق با آخرین دستورالعمل ها و استانداردها.
  • شناسایی، طبقه بندی و ارایه ساختار درختی دارایی ها.
  • بهینه سازی، پایش و بهبود مستمر فرآیندهای نت.
  • بهینه سازی، پایش و بهبود مستمر عملیات نت.
  • فراهم نمودن امکان مدیریت فرآیندهای نت بصورت متمرکز و نا متمرکز.
  • افزایش بهره وری، تولید و کاهش ساعات توقف دستگاه ها
  • بهبود دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده
  • کاهش هزینه های تعمیراتی با استفاده از استراتژیهای مختلف تعمیراتی
  • کاهش ساعات توقف دستگاهها
  • بهره گیری از سوابق و تجربیات
  •  کاهش حجج انبار و مدیریت خریدهای اضطراری
  • بهبود بودجه بندی
  • افزایش قابلیت اطمینان به دستگاهها
  • افزایش سرعت چرخه تعمیر و بهبود در درسترس پذیری تجهیزات
  • کنترل لیست دارایی های شرکت به واسطه یک ثبات دارایی
  • سازماندهی پایگاه داده های کار کنان
  • رتبه بندی دارایی ها  بر اساس PRN، شدت و فرکانس خرابی.
  • شناسایی دارایی های بحرانی براساس هزینه های نت، میزان تاثیر در افت تولید، قطعات یدکی مورد نیاز و پیامدهای زیست محیطی خرابی تجهیز.
  • پیاده سازی و بومی سازی بر اساس مدل های جامع نت به ازائه سازمان های مختلف.
  • تعریف استراتژی ها و اهداف نت بر اساس برنامه ریزی استراتژیک سازمان با استفاده از کارت امتیاز متوازن (BSC)
  • پایش روش ها و عملکرد نت جهت تعیین مسیر تعالی بر اساس طراحی و تعریف شاخص های عملکردی مبتنی بر کارت امتیاز متوازن.
  • اولویت بندی دارایی ها و تعریف استراتژی نت.
  • تحلیل چرخه عمر دارایی و بهینه سازی تعویض.
  • بهینه سازی زمان و هزینه های نت.
  • بهینه سازی و انتخاب هوشمند استراتژی های تعمیراتی.
  • تضمین چرخه مدیریت دارایی فیزیکی با به اشتراک گذاری داده ها در سامانه های RBI، CIMS و HSE.
  • ایجاد پایگاه دانش در حوزه مدیریت دارایی فیزیکی.
  • بهینه سازی فرآیندهای نت برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده با به اشتراک گزاری اطلاعات با سامانه RBI و CIMS.
  • ارتقاء سطح ایمنی واحد صنعتی با به اشتراک گزاری اطلاعات با سامانه HSE.
  • امکان استفاده همزمان کاربران از سامانه و پیاده سازی تحت وب و اپلیکیشن موبایل.
  • امکان اتصال به کلیه سامانه های مستقر در سازمان.

برگزاری کلیه دوره های مرتبط با مفاهیم نگهداری و تعمیرات در سطوح ابتدایی تا پیشرفته برای سازمان های کوچک و بزرگ.

ماژول ها و قابلیت های سامانه نت کارستان

  • سازندگان
  • ساختار اداری.
  • درخت استقرار و واحدهای سازمان
  • سمت ها و چارت سازمانی
  • مشخصات فنی تجهیزات.
  • سوابق محل نصب تجهیزات.
  • درخت تکنیکی( کلاس، گروه، پروفایل)
  • ثبت ساعت کارکرد.
  • نمایش اطلاعات مختصات محل نصب تجهیزات
  • نمایش گرافیکی و امکان مشاهده تمامی تجهیزات روی نقشه
  • ثبت اطلاعات پیمانکاران تعمیرات
  • تعریف انواع معیارهای ارزیابی
  • کارتابل برگزاری ارزیابی ماهانه
  • تعریف انوع روتین­های نگهداری و تعمیرات پیش­گیرانه.
  • سیستم آلارم سرویس خودکار جهت صدور دستورکارهای تعمیرات پیشگیرانه
  • برنامه ریزی فعالیت­های تعمیرات بر اساس ساختار شکست تجهیزات.
  • پیش بینی و برآورد هزینه­ها، نیروی انسانی و قطعات تعمیرات برنامه ریزی شده.
  • تعیین پیش نیاز انجام کار PM و صدور خودکار دستورکار پیش نیاز (مانند داربست)
  • تعریف انواع استاندارهای پایش وضعیت.
  • امکان مقایسه نتایج حاصل از پایش وضعیت تجهیزات
  • صدور آلارم سررسید انجام پایش وضعیت تجهیزات.
    • آنالیز روغن (OCM)
    • آتالیز ارتعاشات (VCM)
    • آنالیز گرمایی (TCM)
    • آنالیز جریان الکتروموتور
  • صدور دستورکارهای اصلاحی پیرو نتایج پایش وضعیت( Good, Fear , Urgent )
  • مدیریت دستورکارهای اضطراری(Emergency Maintenance)
  • مدیریت دستورکارهای اصلاحی(Corrective Maintenance)
  • امکان ثبت انواع عیوب، کدهای خرابی – دلایل خرابی
  • مدیریت، زمانبندی و برنامه ریزی فعالیت­های غیر برنامه ریزی شده.
  • تعریف شناسنامه قطعات یدکی.
  • کدینگ تجهیزات براساس استانداردهای موجود در سازمان.
  • تعریف انبارهای مختلف.
  • ثبت اسناد ورود کالا و مواد به انبار (MRS)
  • ثبت اسناد خروج کالا و مواد از انبار (MIV)
  • ثبت اسناد برگشت کالا و مواد به انبار(MRV)
  • محاسبه موجودی انبار.
  • محاسبه نقطه سفارش به ازای هر یک از کالا و مواد موجود در انبار.
  • استخراج و محاسبه قطعات مشابه.
  • سیستم فعالسازی خودکار دستورکارهای کمبود متریال هنگام تامین موجودی در انبار
  • مدیریت و محاسبه موجودی قطعات بر اساس تراکنش های انجام شده در انبار
  • هزینه یابی قطعات بر اساس کد قطعات
  • مدیریت کنترل عمر و نرخ مصرف قطعات
  • محاسبه قطعات پرمصرف و تعیین نطقه سفارش

* امکان ایجاد ارتباط مابین سیستم مدیریت انبارها و سامانه نت کارستان از طریق وب­سرویس (در شرکت­های تابع نفت این امکان وجود ندارد) *

  • ثبت، نمایش و مدیریت اسناد فنی تجهیزات (Technical Data، User Manual ، EIP، Data Sheetو …)
  • ثبت، نمایش و مدیریت اسناد واحدها و پلانهای تولید و ساختمانها(Plot Plan،P&ID، ISO Metric و …)
  • ثبت، نمایش و مدیریت اسناد پروژه ها.
  • کدگذاری خودکار و دستی.
  • ذخیره سازی انواع سند بدون محدودیت در سایز، نوع و حجم.
  • جستجوی پیشرفته اسناد.

امنیت بالای داده ها.

  • برنامه ریزی رویه­ها و استراتژی­های کالیبراسیون.
  • ثبت و معرفی کلیه ابزارها.
  • امکان تعیین وضعیت نقاط تست کالیبراسیون به صورت هوشمند(کالیبراسیون مجدد، مردود و تایید شده).
  • ارائه هشدار برای کالیبراسیون تجهیزات بصورت کاملاً خودکار.
  • ذخیره و بازیابی دستورالعمل­های کالیبراسیون.
  • ارزیابی عملکرد و سنجش سطح استاندارد تجهیزات براساس نتایج کالیبراسیون.
  • تهیه گواهی کالیبراسیون.
  • امکان تعریف مقادیر استاندارد نقاط تست، تلرانس مجاز و هشدار دهنده.
  • ثبت درخواست کالیبراسیون اضطراری و ثبت نتایج حاصله.
  • گزارش سوابق عملیات کالیبراسیون در هر دوره زمانی.
  • ثبت و مدیریت اطلاعات پایه پرمیت.
  • صدور و تمدید انواع پرمیت(سرد، گرم ، حفاری و …).
  • تخصیص پرمیت به دستورکارها.
  • ثبت تعمیرات اساسی.
  • تعریف فعالیتهای تعمیرات اساسی گروه­های کاری مختلف .
  • برنامه ریزی تعمیرات اساسی.
  • برآورد نیروی انسانی , قطعات یدکی و ابزارآلات مورد نیاز اورهال .
  • ارتباط با سیستم انبار جهت رزرو قطعات یدکی مورد نیاز.
  • محاسبه قیمت تمام شده واقعی اورهال.
  • ارتباط با نرم افزارهای کنترل پروژه و تهیه CPM پروژه اورهال.
  • گزارش پیشرفت کار کل اورهال و گروههای کاری مختلف.
  • بازخور و ثبت سوابق فعالیتهای اورهال.
  • مدیریت تیم RCFA
  • کدینگ خرابی و شناسایی مشکلات
  • شناسایی علت فیزیکی خرابی
  • تعیین علت فیزیکی خرابی
  • مدیریت اقدامات اصلاحی
  • رسم درخت خطا
  • تعیین علت خرابی با استفاده از درخت خطا
  • ثبت مشخصات علت خرابی ، فیزیکی، انسانی، پنهان

امروزه چالشهای اساسی رو در روی دست اندرکاران امور مربوط به نت تنها یادگیری این تکنیکها نیست،بلکه تصمیم گیری در رابطه با انتخاب بهترین گزینه و موثرترین تکنیکهای نت برای هر یک از تجهیزات میباشد. اگر گزینه درست انتخاب شود، امکان بهبود و ارتقاء کیفی عملکرد ماشین آلات بوجود آمده وهمزمان با آن هزینه­های نت کاهش پیدا خواهد نمود. برعکس انتخاب نادرست نتیجه­ای جز افزایش مشکلات سازمان و کمرنگ شدن اثربخشی نت بدنبال نخواهد داشت. چالشهای اصلی که مدیران نت با آن روبرو هستند عبارتند از :

  • انتخاب مناسب ترین تکنیک نت
  • روش برخورد با هر نوع شکست و از کار افتادگی
  • تلفیق تمامی انتظارات مربوط به صاحبان صنایع و کاربران
  • انتخاب بهترین روش مبتنی بر حداقل هزینه

نرم افزار کارستان با توجه به ساختار منظم تعریف شده بر اساس استاندارد ISO 14224 قابلیت اجرای پروژ های RCM با توجه به داده های ثبت شده در نرم افزار می باشد.

  • قابلیت تعریف متدولوژی RCM ، لیست فعالیت ها و دوره تکرار برای تجهیزات
  • عمل Import  کردن از یک  RCM  دیگر
  • قابلیت تعریف فعالیتهای نت براساس شرایط دستگاه
  • قابلیت ساماندهی سلسه مراتبی آنالیز داده های دریافتی بصورت منطقی
  • قابلیت تخصیص ضریب کارایی مورد انتظار به هر دستگاه تحت RCM
  • قابلیت اعلام تناوب خرابی ها روی یک دستگاه خاص
  • قابلیت اعلام خرابی های مرتبط به هم روی یک دستگاه.
  • لیست کلیه تجهیزات
  • لیست دستورالعمل های تعمیرات (PM، EM، CBM و… )
  • لیست دستورالعمل های کالیبراسیون
  • مدت زمان کل فعالیت های نت
  • مدت زمان انجام فعالیت های PM
  • گزارشات تحلیلی تاخیر در انجام دستورکارهای PM
  • گزارشات مربوط به ارزیابی پیمانکاران
  • گزارشات ساعت کارکرد پیمانکاران
  • گزارشات دستگاه های در حال تعمیر
  • محاسبه تعداد و درصد تکرار خرابی هر گروه (مدل) تجهیز در بازه زمانی دلخواه.
  • محاسبه تعداد و درصد تکرار خرابی به تفکیک هر کد خرابی در هر تجهیز.
  • لیست مشخصات دستورکارهای تایپ های مختلف بهمراه پرمیت های اخذ شده
  • انواع گزارشات و شاخص های مرتبط با کالیبراسیون
  • لیست آمار قطعات و متریال مصرفی برای انجام دستورکارها به تفکیک نوع درخواست، نوع تجهیز و نوع کار
  • و امکان تهیه هر گزارش خاص مد نظر کاربر

نرم افزار نت کارستان با توجه به استاندارد ISO 14224 (2016)  قادر به محاسبه حدود ۱۵۰ شاخص عملکردی میباشد. لذا پیاده سازی شاخصها به ازای هر شرکت براساس برنامه ریزی استراتژی آن شرکت و ممیزی انجام شده در مراحل شناخت، انتخاب و بومی سازی میگردد.

  • شاخص های ارزیابی فنی اقتصادی فعالیتهای نت (MP-KPI)
    • شاخص های ارزیابی عملکرد فرآیندهای برنامه ریزی و زمانبندی نت
      • ساعت از کار افتادگی دستگاهها و تجهیزات و نفکیک تجهیز
      • دلایل از کار افتادگی دستگاهها و تجهیزات به تفکیک عامل ردیابی علل خرابی جهت پیشگیری از تعمیرات اضطراری.
    • آمار هزینه های نگهداری تعمیرات انجام شده به تفکیک انواع تجهیزات
  • آمار هزینه های نگهداری تعمیرات انجام شده به تفکیک انواع فعالیتها
  • آمار زمان صرف شده در فرآیند نگهداری تعمیرات شامل( آمادگی، بازرسی، عیب یابی، تعمیر، نصب مجدد، آزمایش و راه اندازی) به تفکیک انواع خرابی و انواع تجهیز
  • توقفات در انتظار و درحین تعمیر
  • نسبت هزینه های فعالیت های دوره ایی نت، تعمیرات پیشگیرانه و اضطراری به کل هزینه های نت
  • نسبت حقیقی زمان از کار افتادگی ماشین به زمان کارکرد.
  • آمار متوسط زمان بین دو تعمیر اضطراری(MTBF) ، پیشگیرانه (MTTP ) و بین دو تعمیر (MTBM) به تفکیک انواع خرابی و انواع تجهیز
  • آماری در رابطه با کارایی (OE) دستگاهها و تجهیزات به تفکیک
  • آمار متوسط زمان لازم جهت تعمیرات پیشگیرانه و اضطراری
  • آماری در رابطه با متوسط هزینه یکساعت تعمیر پیشگیرانه و اضطراری
  • آمار مقایسه ایی نفرساعت های مورد نیاز یا در دسترس
  • شاخص های ارزیابی نتایج حاصله از اجرای نت (MR-KPI)
    • گزارشات تحلیل زمان
      • OEE (اثربخشی جامع تجهیزات)
      • گزارش نفر ساعت استفاده شده برای فعالیت های نت (PM، EM ، …)
  • شاخص های ارزیابی هزینه های نت
    • گزارش هزینه نفرساعت استفاده شده برای فعالیت های نت
    • نرخ کاهش هزینه های نیروی انسانی
  • نرخ کاهش هزینه های نت
    • نرخ کاهش هزینه ها و مصرف قطعات یدکی
    • نرخ کاهش هزینه های انرژی
    • نرخ کاهش هزینه های ابزار
  • شاخص های ارزیابی قابلیت اطمینان و قابلیت تعمیر پذیری
    • MTBM: متوسط زمانی بین دو تعمیر
    • MTBF: متوسط زمانی بین دو تعمیر اضطراری
    • MTBP: متوسط زمانی بین دو تعمیر پیشگیرانه
    • MTTR: متوسط زمانی لازم برای تعمیر
    • MTTF: متوسط زمانی بین زمان شروع بکار تا خرابی مجدد
    • MTTS: متوسط زمانی آماده سازی و تنظیم
    • L: فرکانس خرابی های اضطراری
    • F: فرکانس تعمیرات پیشگیرانه
    • Availability
  • شاخص های ارزیابی عملکرد پرسنل مجری فعالیت های نت
    • درصد کارهای محول شده به انجام شده
    • درصد کارهای انجام شده به توان اجرایی حقیقی
  • شاخصهای خاص
    • نرخ تعمیرات اضطراری
    • نرخ نیروی انسانی اضطراری
    • نرخ دستیابی به تعمیرات اضطراری
    • سایر شاخصهای قابل محاسبه

۱) METBF Mean elapsed time between failures

۲) MTTF Mean time to failure
۳) MTBR Mean time between repairs
۴) Mean active repair time (MART)
۵) Mean overall repairing time (MRT)
۶) Worst actors List of frequently failed equipment
۷) AO Operational availability
۸) AT Technical availability
۹) Safety critical elements with assurance tasks in CMMS
۱۰) Safety critical element planned maintenance compliance (not beyond latest allowable finish date)
۱۱) Safety Critical Element Corrective Maintenance compliance (not beyond Latest Allowable Finish Date)
۱۲) Preventive maintenance (PM) man-hours ratio
۱۳) Corrective maintenance man-hours ratio
۱۴) Overdue Assurance or Safety Critical work orders on Safety Critical Elements without Technical Authority (TA) approval
۱۵) PMs overdue
۱۶) Predictive maintenance (PdM) complete Completion of predictive maintenance (e.g. inspections, testing, periodic condition monitoring)
۱۷) Predictive maintenance (PdM) overdue
۱۸) Corrective maintenance workload
۱۹) Schedule compliance
۲۰) Unscheduled/ fill-in work
۲۱) Turnaround duration
۲۲) Time between turnarounds
۲۳) Maintenance estimating accuracy – hours
۲۴) Maintenance estimating accuracy – cost
۲۵) Repair rework ratio
۲۶) CMMS Confirmed to Technical Completion time
۲۷) Average repair workshop cycle time
۲۸) Generic material ordering
۲۹) Materials achieving original Required on Site (RoS) date
۳۰) Inventory service level
۳۱) Total maintenance cost
۳۲) Maintenance productivity
۳۳) Cost of repairs per work order
۳۴) Failure fraction
  • داشبورد ویژه جلسات صبحگاهی
  • داشبورد ویژه مدیران بهره بردای
  • داشبورد ویژه مدیران و سرپرستان واحدهای تعمیراتی
  • تعریف صندوق پیام برای هریک از کابران سامانه.
  • امکان ارسال پیام گروهی.
  • امکان ارسال به اشتراک گذاری مستندات.
  • مدیرت دانش.
  • تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح.
  • ارسال و مدیریت پیامک.
مشاهده محصول CMMS
مشاهده محصول CIMS
مشاهده محصول HSE
مشاهده محصول RBI